- Bij autofabriek VDL Nedcar verdwijnen in maart nog eens ruim 2.000 banen, doordat BMW zijn auto’s er niet langer in elkaar laat zetten.
- Daarmee schrapt moederbedrijf VDL het merendeel van de nog overgebleven banen bij de fabriek in het Limburgse Born.
- VDL houdt er wel vertrouwen in een nieuwe autofabrikant te kunnen strikken als klant.
- Lees ook: Massaontslag bij VDL Nedcar: vanaf november verdwijnen er ruim 1.800 banen
Bij autofabriek VDL Nedcar verdwijnen in maart ruim 2000 banen doordat BMW zijn auto’s er niet langer in elkaar laat zetten. Daarmee schrapt moederbedrijf VDL het merendeel van de nog overgebleven banen bij de fabriek in het Limburgse Born. Er blijven ongeveer 450 arbeidsplaatsen over, staat volgens VDL in een adviesaanvraag aan de ondernemingsraad.
Eerder werd al bekend dat er voor duizend uitzendkrachten en vijfhonderd vaste medewerkers geen werk meer zou zijn bij VDL Nedcar. De nieuwe ontslagen komen daarbovenop.
BMW maakte in 2020 bekend te stoppen met VDL Nedcar als productiepartner voor zijn Mini’s en BMW X1. Die samenwerking eindigt volgend jaar maart definitief.
VDL Nedcar hoopt nog altijd een nieuwe autofabrikant te strikken als klant. De ongeveer 450 medewerkers van de autofabriek die in dienst blijven, houdt VDL daarom achter de hand om voldoende kennis en kunde in huis te hebben om snel weer auto’s te kunnen produceren.
"VDL Nedcar houdt dus per 1 maart 2024 meer banen in de lucht dan noodzakelijk om de fabriek stand-by te houden. Een investering die gebaseerd is op het vertrouwen dat er een nieuwe samenwerking tot stand zal komen", schrijft het bedrijf.
Mogelijke nieuwe klus pas vanaf 2026
Afgelopen zomer tekende VDL Nedcar een intentieovereenkomst met een nog anonieme autofabrikant voor de productie van personenauto's. Maar die klus, goed voor maximaal 3000 banen, zou pas halverwege 2026 kunnen beginnen.
Voor de medewerkers die hun baan verliezen is een sociaal plan voorhanden, met financiële regelingen en hulp bij het vinden van ander werk. Alle medewerkers krijgen ook een bonus van 7500 euro per persoon als VDL Nedcar de productieafspraken met BMW haalt.
VDL benadrukt dat de 450 overgebleven banen losstaan van het nieuwe innovatiecentrum in Born. Het industrieconcern verwacht dat dit zogeheten Mobility Innovation Centre nog eens enkele honderden nieuwe banen oplevert. Hier doet VDL onder andere onderzoek naar een nieuwe generatie zelfrijdende busjes voor het Duitse Schaeffler. Ook kondigde VDL aan in dit innovatiecentrum batterijsystemen in elkaar te zetten voor BMW.
Grote zorgen bij vakbonden
Vakbond FNV maakt zich na het aangekondigde ontslag van nog eens 2000 werknemers van autofabriek VDL Nedcar zorgen over de loopbaan van productiemedewerkers. Het is zaak dat zij goed terechtkomen, stelt de bond in een reactie.
"Over technische vakmensen maken we ons geen zorgen, maar wel over de mensen die aan de productielijn stonden", zegt een woordvoerder. "Die hebben steun nodig om op een goede plek terecht te komen."
De provincie Limburg zegt mee te werken aan een project om werknemers van Nedcar op weg te helpen naar nieuw werk. Eerder besloot Limburg om nog niet te investeren in infrastructurele aanpassingen rond het fabrieksterrein, omdat Nedcar geen garanties kon geven over onder meer werkgelegenheid.
VDL Nedcar hoopt nog steeds een nieuwe autofabrikant aan te trekken als klant. "Dan kunnen ze opnieuw aankloppen", aldus de provinciewoordvoerder. De provincie Limburg benadrukt geen invloed op de gang van zaken te hebben bij Nedcar.
CNV-bestuurder Jeroen Bruinsma ziet de toekomst van Nedcar somber in. Sprekend over de aangekondigde 2000 nieuwe ontslagen zei hij: "Dit is zwarter dan eerder gedacht. VDL is er niet in geslaagd nieuwe opdrachtgevers aan te trekken. Al een jaar lang horen we: er zit iets in de pen, maar eerst zien, dan geloven. Als er niet snel iets gebeurt, zijn er straks alleen nog wat mensen om machines en het groen buiten te onderhouden, en beveiligers."